حمیدرضا بیانی

تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام

حمیدرضا بیانی

تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام

حمیدرضا بیانی

هر یک از ما از غیب الغیوب حرکت کردیم
از اصلاب عبور کردیم
بدون اختیار و خواست خودمان در اینجا به هم بر خوردیم
از اینجا هم به غیب الغیوب می رویم
ممکن است بعد از این هم یکدیگر را نبینیم

۵ مطلب در مرداد ۱۳۸۸ ثبت شده است

شبکه ایران: سال‎هاست که نسل به نسل برای یک بار هم که شده، خیلی از جوان های تهران شب هنگام رفته اند "حاج منصور". رمضان بوده یا محرم، سری به آنجا زده اند.

شب تا سحر

از مسجد ارک تا بازار قدیمی تهران راهی نیست و برنامه شان هم اینجوری با هم تنظیم میشود که وقتی همه کسبه کرکره را کشیده اند پایین و رفته اند خانه، اینجا تازه اول کاسبی است! کاسب هایی که دل شب تازه میزنند بیرون. تهرانِ حالا که البته شب ندارد و انگار مردم نمی خواهند هیچ وقت سنگر خیابان خالی بماند اما استثنائا برای ماه رمضان آدم های عاقل زودتر بساط شبانه را جمع می کنند و چراغ خاموش می کنند و می خوابند که مبادا سحری خواب بمانند و یک روز بلند گرسنگی با چاشنی دویدن و دود و داد و هوار و دل‌ضعفه!

شاید خیلی معنی ندارد که آدم نصفه شب برود مناجات، خصوصا از نظر کسانی که عادت کرده‎اند منبر و روضه‏شان را از قاب تلویزیون، تماشا کنند و روی کاناپه یا فرقی نمی‎کند کف زمین، برُوبر تصویر مجلسی را ببینند یا با هدفون در خیابان و مترو گاهی چیزی گوش کنند.

اما بعضی عقلا هم مرام شان فرق می کند و شبهای ماه رمضان بیدارند اما نه پای رسانه‎ها. معلوم نیست این آدم ها که تازه 12 شب برای شان اول شب است و تا ساعتی مانده به اذان هم مدهوش نسیم‎های معنوی مسجد ارکند، کی هُل‌هُلکی به خانه می‌رسند و کی سحری خوردن و نخوردن و ادای فریضه نماز و بعد هم تن سپردن به فریضه خوابی که تا سه چهار ساعت بعدش قضا می‏شود! البته دولت هم که ساعتی فرجه رمضانیه داده و خواب شیرین بامدادی مردم تمدید نموده و زنگ رحیل به تعویق انداخته. خدایش خیر دهاد! که همه از عارف و عامی معترفند به شیرینی این تصمیم کارشناسانه!

خلاصه، عموم اهل تهران دست کم شنیده‎اند که جایی در حوالی جنوب شهر، هیئتی هست به نام حسین جان که در همین سالهای گذشته با واقعه آتش سوزی مسجد ارک و تشییع شهدایش باز بر سر زبان مردم و رسانه ها افتاد.

اصالت معنا یا فرم؟

یک تفاوت وجود دارد. گو اینکه اینجا همه سبک های مداحان قدیم را در صحن و سرای خویش متراکم و محبوس ساخته و هنوز بیرون نریخته! اصالت آن سبکها را ذخیره کرده برای آیندگان. نغمه‏های مدیحه و مرثیه‏اش از شر پاپ و جاز و راک‏زدگی در امان مانده و فقط فرم را بر سر مشتری‎اش آوار نمی‌کند بلکه روح و معنا بر اشعار و مناجات ها حاکم است. همه‎اش شور و سینه زنی و سبک نیست. چون مخاطب هم برای این نیامده. تفاوت در اینجاست که مخاطب این جلسه، مداح اصیل میخواهد نه ستاره مداحی! اینگونه است که سال‎های سال یک تهران است و یک مسجد ارک.

جوانترها می گویند نسل ما به "حاج منصور" بدهکار است. چونکه سالی یکی دو ماه از لابلای افسردگی و خستگی و هزار یک جور چاله و چاه و گناه -که مثل هوای آلوده به جان تهران جدید افتاده- فراری می شوند و می آیند پای مناجات و روضه هیئت حسین‌جان، و دلشان حسین‌جان‌گویان صیقل میگیرد مثل روز اولش! و این "دل" همیشه شب ها از شهر که به خانه می آمد، ایمانش را توی خیابان ها دود می‌کرد و به هوا می‌فرستاد و شب کوله بار سنگین کفر به خانه می آورد و حالا بر عکس است که "صبح کافر" و "شب مومن" شده است. آخرالزمان همین است دیگر!

تاریخ مناجات خوانی دسته جمعی

گفته شده که مناجات و ادعیه را دسته جمعی خواندن، از ابتکارات مرحوم آیت الله شاه آبادی بوده است. وقتی که استبداد رضاخانی هیئات را می بست ایشان برای تقویت متدینین، خواندن کمیل و توسل و ندبه را به شکل امروزی اش در مساجد رواج داد. روضه های خانگی هم که امروز بیشتر زنانه است از باقیات صالحات ایشان است.

همه می‎آیند مناجات. اما بعضی ها از جلسه حاج منصور توقع بیشتری دارند. گو اینکه در میان زیر و بم صدای جاودانه مسجد ارک و سخنان و مناجاتهایش، دنبال معنویت و صفای شیخ محمود تحریری هستند. حاج منصور ارضی خودش در مصاحبه‎ای می گوید از سه نفر بهره برده: "یکی شیخ محمود نجفی، استاد اعظم ما که در وادی السلام قم مدفون هستند. دیگری حاج آقای سراج، که در صحن شاه عبدالعظیم دفن شده اند و دیگری شیخ محمود تحریری که از شاگردان برجسته مرحوم شاه آبادی و هم سلک امام بودند." (مصاحبه به سایت خیمه)

سیاست به سبک مسجد ارک

اما دنبال هر چه که باشید، سیاست از قدیم نمک گپ و گفت ایرانیان بوده و اینجا هم سخن از سیاست و تحلیل اوضاع مملکت از اجزای جدانشدنی این برنامه چند ساعته است و خواننده مجلس هر از چندی به قدر وظیفه، به شخص یا گروهی -که فرقی نمی کند راست باشد یا چپ یا میانه- هجمه‎ای میکند و تذکری می‏دهد. تعریضات او به آقای رفسنجانی زبانزد است. حالا با خط سیاسی شما بخواند یا نه، باید دانست که بالاخره اینجا مسجد ارک است و میان سینه‌زنها و گریه‎کن‌های پر و پا قرص هیئت حاج منصور است که حرفش را می‎خوانند و می‏خرند.

و برخی که ارادت و فراغت بیشتری دارند جلسات دیگر را هم می‎روند. هفته به هفته سیدالکریم(س) در شهر ری شاهد است که در نیمه های ‌شب چند هزار زائر ‌کمیل‌خوان دارد که تا صبح بیدارند. همینطور سالهای سال است که زیارت عاشورای لباس فروشها در چهار راه مخبر الدوله، معروف به "صنف" شاهد روضه‏ها و اشک و سوز این پیر غلام دلسوخته است.

تو خیابونیا!

امسال هم توی خیابان، تا میدان آدم می‌نشیند. آن چند متر فرش توی خیابان که پر می‏شود مردم با سجاده و روزنامه و چفیه، زیرانداز درست می‌کنند و روی آسفالت می‌نشینند. سالهای اخیر که مترو تهران هم دم میدان ایستگاهی زده، جلسه محرم شلوغ تر شده. وقتیکه در ایستگاه پانزده خرداد از فضای تمیز و بی روح مترو بیایید بیرون یکراست تا مسجد ارک دو دقیقه بیشتر راه نیست، البته اگر بپیچید سمت فلافلی‏ها یا بساطی‏هایی که متعلقات و محصولات هیئتی می فروشند باز هم صدا می‎رسد و فیض می برید. خصوصا که از فلافلی‏های روبروی هیئت استقبال خاصی می‏شود. خیلی‏ها طعمش را زیر زبان دارند و می‌دانند آن ترشی را که گاریچی‎ها می گذارند تنگ فلافلشان، کار را با خیلی جاها متفاوت می‎کند.

التماس دعا

اما مناجات ماه رمضان ساعت یک شروع می شود و سه تمام. مترو تعطیل است و اگر خودتان وسیله نداشته باشید با زحمت راه و مهم تر از آن چند هزار تومن کرایه، حسابی پیاده می‏شوید. با این توصیف اگر عزم کردید و رفتید، حتما نرسیده قبول است و آنجا از دعا برای دیگران فراموش نکنید.

۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۸۸ ، ۰۱:۳۹
حمیدرضا بیانی

با تبریک اعیاد شعبانیه ومیلاد امید همه دلها و امید است که از یاران صدیق آن حضرت شویم ظهورش را با معرفت - محبت و صداقت درک  کنیم.

مواضع برخی از سیاسیون بعد از شنیدن خبر ظهور اینگونه پیش بینی می شود:

اگر حضرت مهدی سلام الله علیه همین فردا ظهور کند


اوباما:

حالا که کار به اینجا رسیده، ما اصلاً با مسائل داخلی مسلمانان کاری نداریم. اما یک بسته پیشنهادی برای ایشان فرستاده‌ایم که اگر ظرف مدت 48 ساعت پاسخ مثبت ندهد، دایره‌ی تحریم اقتصادی را تنگ‌تر می‌کنیم. کاری می‌کنیم که نه تنها هواپیما و بنزین ندهند، بلکه کشورهای هم پیمان حتی دارو و کره و پنیر هم نفروشند.

نتانیاهو:

شاید به مکه،‌ قم و جمکران حمله هوایی کنیم و یا اصلاً حمله اتمی داشته باشیم.

صدر اعظم آلمان:

مواضع وی نسبت به هلوکاست برای ما روشن نیست.

منتظری (در پاسخ به استفتاء‌ برخی از کسانی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود. به نقل از بی‌بی‌سی):

حمایت و اطاعت از کسی که هنوز عدالتش به اثبات نرسیده است صورت شرعی ندارد.

صانعی: گوش کردن به اخبار مربوط به ظهور حضرت حرام است!

خاتمی (در جمع عده‌ای از زنان و دختران):

مسلمانان و شیعیان نباید در طرفداری از آن حضرت افراط کنند! دین اگر مقابل آزادی بایستد،‌ محکوم به شکست است. (کف و صوت حضار)

خاتمی در نشست با شخصیت‌های مسیحی و یهودی:

ما اصلاً با ظهور ایشان کاری نداریم. تاریخ نشان داده که با زور کاری حل نمی‌شود. ما سعی می‌کنیم با گفتمان مسائلمان را حل کنیم.

خاتمی در مصاحبه مطبوعاتی:

اصلاحات با امام زمان یا بی امام زمان راه خودش را می‌رود و چار چوب‌هایش هم مشخص است. ما می‌گوییم قانون. اصلاً امام زمان هم باید قانون گرا باشد.

موسوی پس از گذشت سال‌ها از ظهور، پست سر گذاشتن جنگ‌ها و ایام آغازین  استقرار حکومت جهانی:

قبلاً اگر چیزی از امام زمان یا انتظار یا ظهور چیزی نمی‌گفتم، چون احساس خطر نمی‌کردم. اما الان با این چیزی که اتفاق افتاده احساس خطر کردم!

موسوی در گفتگو با اعضای ستاد:

اتفاقاً قبلاً هم در چکسلواکی یک نفر که سال‌ها نقاشی می‌کرد قیام کرد و رئیس جمهور شد. پس چه اشکالی دارد که من بیایم.

موسوی در گفتگوی تلویزیونی:

این که می‌گویند ایشان ظهور کرده دروغ است. این که می‌گویند مردم فوج فوج به ایشان می‌پیوندند دروغ است. این که آمار می‌دهند حکومت‌های جور یکی بعد از دیگری سقوط کرده‌اند دروغ است. اصلاً جز آن چه من می‌گویم هر که هر چی می‌گوید دروغ است.

موسوی در جمع طرفداران:

به من می‌گویند تو امام زمان و نماینده‌های ایشان و حکومت‌های منصوب و والیان ایشان و حتی سپاه و لشکریان ایشان را قبول نداری! اصلاً این گونه نیست. اتفاقاً من قبل از همه شما و حتی از بچه‌گی اینها را قبول داشتم. ولی ما آن نماینده‌ای را قبول داریم که به حرف ما گوش کند. آن حکومت‌های منصوب را قبول داریم که خودمان رئیس‌اش باشیم. آن والیان را قبول داریم که در انتصاب آنها از ما نظر خواسته باشند و آن دسته از سپاه و لشکر امام را قبول داریم که حرمت دشمنان امام را مانند ناموس خود محافظت کنند و اساساً آن امام زمانی را قبول داریم که ما را به رسمیت و ریاست بشناسد.

کروبی:

من از کسی ترسی ندارم. همین که امروز صبح این خبر را شنیدم 50 یا 60 تا نامه به ایشان نوشتم و به بقیه هم رونوشت فرستادم. چطور شد تا دیشب طبق آخرین اخباری که من داشتم ایشان ظهور نکرده بود، من خوابم برد،  صبح که بیدار شدم گفتند: آقا ورق برگشته و امام زمان ظهور کرده است؟!

دفتر کروبی:

جناب آیت ا... کروبی (ادام ا... ظله العالی) در تجمع دشمنان امام زمان (ع) حضور عمدی نداشته‌اند، بلکه با تاکسی از آنجا عبور می‌کرد که در ترافیک گیر کردند. عده‌ای با زیارت ایشان او را از تاکسی پیاده کردند و از او خواستند که برایشان حرف بزنند و ایشان نیز حضار را نصیحت کرد که صبر و تأمل داشته باشند تا ببینیم چه می‌شود؟

هاشمی در یک مصاحبه مطبوعاتی به هنگام ظهور:

خبرنگار: می‌گویند شما آن طور که باید و از شما انتظار می‌رفت ایشان را قبول ندارید؟!

هاشمی: اصلاًً این طور نیست. اتفاقاً ایشان هنوز نیامده بود و در غیبت بود که ما خودمان ایشان را به مردم معرفی کردیم. ما گفتیم در شرایط فعلی ایشان باید امام باشند. الآن هم که بقیه نگاه می‌کنیم می‌بینیم اتفاقاً انتخاب درستی کرده بودیم و به موقع ایشان را در اذهان عمومی آوردیم و مطرح کردیم. من و امام زمان لازم و ملزوم هم دیگر هستیم.

هاشمی در یک نامه بدون سلام بعد از خروج و انقلاب:

اگر به بزرگان این نظام مانند فرزندان من آسیبی برسد و یا اهانتی شود، ممکن است من باز هم دندان روی جگر بگذارم و حرفی نزنم،‌ اما دیگ جوشان سینه‌های معترضین می‌ترکد و محتوای آن به خیابان‌ها می‌ریزد. 
 
 
 هاشمی در کوران انقلاب و درگیری‌های آخر الزمان:

بالاخره ما خودمان گفتیم اسلام و امام زمان. اما برای برون رفت از این بحران چند پیشنهاد دارم که برخی از دوستانم در تشخیص مصلحت نیز آنها را تأیید کرده‌اند. (به حالت بغض و گریه) اولین شرط برون رفت از این بحران، آزادی همه‌ی اون افرادی است که گناهی جز انکار حضرت نداشتند و برای احقاق حقشان بسیار آرام به خیابان‌ها آمده بودند.

هاشمی در خطبه‌ی نماز:

از پیامبر حدیث داریم که به حضرت علی (ع) فرمود: اگر مردم تو را خواستند خدمت کن و اگر نخواستند برو و در خانه بنشین. حالا بالاخره ایشان آمدند و کارها را مدیریت می‌کنند. بقیه هم نظریاتی دارند و کار خودشان را می‌کنند و البته مردم هم در آخر نظر خودشان را خواهند داد.

ناطق نوری:

امیدوارم ایشان بتوانند اعتماد از دست رفته در میان مردم را دوباره جمع کنند.

فائزه:

اگر خاتمی در 18 تیر و موسوی در 22 خرداد بی عرضگی نمی‌کردند، ما همان موقع کار را تمام می‌کردیم و به اینجا نمی‌کشید.

مهاجرانی در لندن و مصاحبه با بی‌بی‌سی:

این امام زمان با آن امام زمانی که ما می‌شناخیتم زمین تا آسمان متفاوت است. ایشان باید در برخورد با منکرین، ظالمین و مستکبرین جهان دو اصل مهم «تسامح» و «تساهل» را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند. بعید نیست اگر دست به شمشیر ببرند مثل اجدادشان کشته شوند.

سروش:

امام زمان شدن نتیجه‌ی سیر طبیعی عرفا است. هر کسی می‌تواند امام زمان بشود. در واقع تلاش عرفا در شکل‌گیری اصل دین و امامت نقش آفرینشی دارد. این که می‌بینید امام زمان یک جا رئوف است و یک جا غضبناک، چون او هم مثل بقیه است. الزامی ندارد که بیان ایشان بیان خداوند باشد،‌ بلکه خداوند مضمون منظورش را به ایشان رسانده و صورت آن را خود ایشان می‌سازد و ... .

حجاریان، امین‌زاده، تاج‌زاده و ... در ستاد برنامه‌ریزی:

در میان مردم شایع کنید که چون امام زمان مدعی حکومت اسلامی شده است،‌ معلوم است که طرفدار مصباح است. مصباح هم می‌گفت: حکومت اصالت دارد نه جمهوری. شایع کنید اینها همه با جمهوریت مخالف هستند. شایع کنید که ایشان می‌خواهد حکومت منطقه‌ای از جهان را به مصباح بسپارد.

عطریانفر:

ما به عنوان نخبگان موظفیم که حرف بزنیم. درست است که ما سوپاپ‌های نظام مهدویت هستیم و البته گاهی هم ریپ می‌زنیم، خوب امام زمان ریپ ما را تنظیم کند. مگر او برای اصلاح جامعه نیامده است؟ البته ایشان باید توجه داشته باشند و عنایت کنند که چه اتفاقی افتاد که ما نخبگان ریپ زدیم؟! 
 
 ابطحی:

یک سوی شجاعت این است که عده‌ای به سوی حضرت بشتابند، اما یک سوی دیگر شجاعت این است که ما با شجاعت تمام اقرار کنیم که هیچ‌گاه ایشان را نشناختیم و در راهش هیچ قدم مثبتی بر نداشتیم. و البته طبیعی است اگر دادگاه بگوید این بی‌معرفتی ما و کارهایی که کردیم گاهی هم به نفع دشمنان ایشان بود و زمینه را برای تأخیر ظهور مساعد می‌کرد.

بهزاد نبوی:

من در جلسه خصوصی گفتم که بالاخره چاره‌ای از قبول ایشان نیست. اما چون نمی‌خواهم به خاتمی، موسوی و بقیه بر و بچه‌ها خیانت کنم، حاضر نیستم علنی بگویم.

برخی از روحانیون به اصطلاح مبارز:

ما شاگردان امام خمینی (ره) و پویندگان راه ایشان هستیم. همان طور که هیچ کس حق نداشت به خاطر مخالفت با ولی فقیه به ما انگ ضد ولایت فقیه بزند، امروز نیز هیچ کس حق ندارد به خاطر مخالفت با شخص حضرت مهدی، به ما بر چسب ضد امام یا ضد ولایت بزند. ما اصل امامت را قبول داریم و اساساً این فقط ما هستیم که می‌فهمیم امامت و ولایت یعنی چه؟ اما امام و صاحب ولایت کیست و چه حد و حدود و حقوقی دارد؟ یک بحث دیگری است.

کواکبیان به نمایندگی از فراکسیون اقلیت در مجلس:

خبرنگار: گمان می‌کنید شخص امام زمان (ع) در تعیین حکام، نایبان،‌ والیان،‌ نمایندگان و ... از سوی مجلس با مشکل مواجه شوند و روزهای سختی در پیش داشته باشند؟

کواکبیان (با همان خنده‌ی مسخره): حتماً – حتماً، شک نکنید. ایشان حتی یک نشست تخصصی هم با ما نگذاشتند و اصلاً از ما نظر نخواستند. معلوم است که روزهای سختی در پیش دارند و از سوی مجلس با مشکل مواجه خواهند شد. حالا ببینیم چه کسانی را معرفی می‌کنند. ولی فرقی نمی‌کند. هر کس را که معرفی کنند، فراکسیون تصمیم خودش را در مخالفت گرفته است.

سو تیتر روزنامه‌های زنجیره‌ای:

- باز هم قتل‌های زنجیره‌ای!

- جناح راست متهم اصلی پرونده‌ی قتل رؤسای سیا – موساد و آنتلی جنت سرویس!

- نمی شود یک نفر برای شش میلیارد نفر تصیمیم بگیرد.

- مردم خودشان می‌توانند امام زمان خود را انتخاب کنند.

احمدی نژاد:

جانم فدای ایشان. من در خدمتگزاری و نوکری حاضرم. اگر شبیه رئیس جمهورها نیستم، شبیه نوکران حضرتش که هستم. حتی امید دارم در رکاب ایشان شهید شوم. اگر به من کاری دادند انجام می‌دهم و اگر هم ندادند، نظر مبارک ایشان شرط است. ولی ای کاش یک کار آبرومندی هم به مشائی بدهند. حتی اگر به قیمت کنار گذاشتن من باشد.

برخی از مؤمنین جانماز آبکش و مدعی:

گفته بودند ایشان بیایند چنین و چنان می‌شود. آقا خون ریخته شده! آقا در جهان ظلم هست. این چه اسلامی است که این همه کشت و کشتار دارد. کدام عدالت. جواب این خون‌هایی که از دو طرف ریخته می‌شود را چه کسی می دهد؟ الکی جوان‌های مردم را به خیابان‌ها کشیده‌اند و برای آنها حدیث می‌خوانند که در این راه اگر جهاد کنید و کشته شوید، شهید می‌شوید! یعنی چه الآن ظهور شده و قیام است و شاید برپایی حکومت و عدالت چند دهه به طول بیانجامد... اصلا ما با این حرف‌ها کاری نداریم. این که نشد اسلام. - خدا می‌داند. ما می‌رویم در گوشه‌ای به عبادت خداوند می‌پردازیم و منتظر قیامت می‌نشینیم. همان بهتر که ما هیچ نگوییم و به عبادت و تلاوت قرآن و دعای کمیل و زیارت عاشورا که خیلی هم ثواب دارد و کاسبی خود مشغول باشیم. ما این ظهور را نخواستیم و إن شاء‌الله زیارت کربلا و عمره‌ی مفرده ما را بس. 

 

۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۸۸ ، ۲۰:۱۵
حمیدرضا بیانی

ضِرار به معنی زیان رسانیدن تعمّدی است. و آیات 107 تا 110 سورة توبه اشاره به ماجرای مسجد ضرار می کند، که خلاصة آن به شرح زیر است : در سال نهم هجری گروهی از منافقان که به ظاهر مسلمان بودند، نزد پیامبر(ص) آمدند. و عرض کردند که به ما اجازه دهید که مسجدی در میان قبیله بنی سالم (نزدیک مسجدقبا) بسازیم. تا افراد ناتوان و بیمار و پیران از کار افتاده در آن عبادات خود را انجام دهند، و نیز در شبهای بارانی که گروهی از مردم توانایی آمدن به مسجد شما را ندارند، فریضه نماز را آنجا انجام دهند.

این زمانی بود که پیامبر(ص) با گروهی از مسلمانان عازم جنگ تبوک بودند. پیامبر(ص) به آنها اجازه دادند. آنها از پیامبر(ص)تقاضا کردند که شخصاً بیایند و در آن مسجد نماز اقامه کنند. پیامبر(ص) فرمودند : "من عازم سفرم، هنگامی که بازگشتم، به خواست خدا چنین خواهم کرد.

پس از بازگشت پیامبر از تبوک، آنها مجدداً نزد پیامبر (ص) آمده و تقاضای خود را مبنی بر اقامه نماز در مسجد آنها توسط پیامبر(ص) تکرار کردند. و این هنگامی بود که هنوز پیامبر(ص) وارد دروازه های مدینه نشده بود. دراین هنگام فرشته وحی نازل گشت، و آیات 107 تا 110 سورة توبه را بر پیامبر (ص) وحی کرد، و پرده از اسرار کار آنها برداشته شد.

بدنبال این وحی آسمانی، پیامبر(ص) دستور دادند که مسلمانان مسجد مزبور را آتش بزنند، و بقایای آن را نیز ویران کنند. (1) قرآن کریم در این باره می فرماید : "والذین التخذوا مسجداً ضِراراً و کفراً و تفریقاً بینَ المؤمنین و اِرصاداً لِمَن حارَبَ اللهَ و رسولَهُ مِن قبل و لَتَحْلفُنَّ إن ارَدْنا إلا الحسنی و الله یشهدُ إنَّهم لَکاذبون" (2) یعنی "کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان(به مسلمانان) و تقویت کفر و تفرقه میان مؤمنان، و کمین گاه برای کسی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود، آنها سوگند یاد می کنند که نظری جز نیکی و خدمت نداشته ایم، اما خداوند گواهی می‌دهد که آنها دروغگو هستند." "لا تَقُمْ فیه ابدا..." یعنی "هرگز در آن قیام (و عبادت) مکن... ." (3) "لا یَزالُ بنیانُهُمُ الذی بَنَوْا ریبةً فی قلوبهم إلا أن تقطَّع قُلُوبُهُم واللهُ علیم حکیم" (4) یعنی " این بنایی را که آنها کردند، همواره به صورت یک وسیله شک و تردید در دلهای آنها باقی می ماند؛ مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود، (و بمیرند، و گرنه از دل آنها بیرون نمی رود). و خداوند دانا و حکیم است."

اما این منافقان چه کسانی بودند؟ قبل از هجرت پیامبر( از مکه به مدینه، فردی بود به نام ابوعامر که از راهبان مسیحی و از عبّاد و زهّاد به شمار می رفت. و در میان قبیلة خزرج از نفوذ وسیعی برخوردار بود. هنگامی که پیامبر( به مدینه هجرت کرد، و مسلمانان گرد او را گرفتند، و در جنگ بدر بر مشرکان پیروز شد، ابوعامر که خود روزی از بشارت دهندگان ظهور پیامبراسلام( بود، اطراف خود را خالی دید؛ از اینرو به مبارزه با اسلام برخاست. از مدینه به سوی مشرکان مکه رفت، و برای جنگ با پیامبر از آنهاکمک خواست؛ و حتی در غزوة احد علیه مسلمانان وارد عمل شد. پس از جنگ احد به سوی فرمانروای روم، هرقل رفت و از او برای مبارزه با پیامبر اسلام کمک خواست. و از طرفی به هواداران خود در مدینه نیز نامه نوشت، که بزودی با لشکری از سوی هرقل به سمت مدینه خواهد آمد، و لازم است که منافقان مدینه کانونی را جهت فعالیتهای آتی او در مدینه برای او آماده کنند.

هواداران او نیز چون نمی توانستند علناً خواسته خود را تحقق بخشند، به بهانه ساختن مسجدی برای بیماران و پیران، نیّات شوم خود را عملی ساختند. اما وحی الهی نازل گشت، و خیانت آنها آشکار گردید.

شاید اینکه پیامبر( قبل از رفتن به تبوک با آنها مخالفت نکرد،‌ بدان جهت بود که وضع کار آنها روشن تر شود. و از طرفی شاید نمی‌‌خواست فضای آرام مدینه در آن اوضاع و احوال دچار تشنج شود. با توجه به آیاتی که در این باره نازل گشته، معلوم می گردد که منافقان با این عملشان، در واقع می خواستند مقدمات نابودی پیامبر اسلام و دین او را فراهم کنند، در میان صفوف مسلمانان ایجاد تفرقه کنند، و کانونی جهت فعالیتهای ضداسلامی خود فراهم کنند.

داستان مسجد ضِرار درسی است برای عموم مسلمانان در هر عصر و دورانی، که هرگز نباید ظاهربین و سطحی نگر باشند، و فریب افراد به ظاهر حق به جانب را بخورند. و چهرة نفاق و منافق در هر رنگ و لباسی ممکن است ظاهر شود، حتی در لباس طرفداری از قرآن و مسجد؛‌ و مخالفین اسلام ممکن است در لباس دین بر ضد دین فعالیت کنند. موضوع اتحاد میان مسلمانان بقدری اهمیت دارد، که حتی اگر ساختن مسجدی در کنار مسجدی دیگر موجب تفرقه و پراکندگی مسلمانان گردد، مسجد تفرقه ‌اندار نامقدس است؛‌خانه خدا نیست، بلکه کانون شیطان است. منابع و مآخذ:1. تفسیر نمونه، جلد 8، ص 1342. سوره مبارکة توبه/‌آیه 1073. سوره مبارکة توبه/‌آیه 108 سوره مبارکة توبه/‌آیه 110

۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۸۸ ، ۱۹:۲۱
حمیدرضا بیانی

 

فعلا سکوت

 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۸۸ ، ۰۱:۳۸
حمیدرضا بیانی

سه روز پس از آن که رهبر معظم انقلاب عدم رضایتشان از انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاون اولی ریاست جمهوری را به دکتر احمدی نژاد ابلاغ کردند، هنوز هیچ‌گونه خبری از استعفای رحیم مشایی منتشر نشده است.

رهبر انقلاب در این نامه، به مصلحت نبودن انتصاب رحیم مشایی برای تصدی معاونت اول رئیس جمهور و دیگر معاونت ها را متذکر شده اند.

طبق مبانی دینی و اصول قانون اساسی، نامه رهبر انقلاب اسلامی، یک حکم حکومتی و لازم الاجرا برای تمام ارکان و مسئولین در جمهوری اسلامی است، لذاپست معاونت اولی مشایی فاقد اعتبار شرعی و قانونی است.

با تأکید براین مسئله که هیچ مقام و مرجعی جز مقام ولایت فقیه، حق صدور حکم شرعی در امور حکومتی مانند عزل و نصب یک مقام دولتی و امثال آن را ندارد، امیدوار است، آقای مشایی هرچه زودتر نسبت به استعفا اقدام کرده و یا دکتر احمدی‎نژاد با توجه‌ قانون‌مداری و روحیه ولایت‌پذیری خود درخصوص برکناری وی اقدام نماید.

با این حال آقای احمدی ن‍ژاد تو خود می دانی که در چند روز آینده رهبر انقلاب حکم تنفیذ شما را صادر می کنند و این بدین معناست که شما دارای مشروعیت برای ادامه خدمت در این دولت هستید .

لذا با توجه به حکم رهبری و خبرهای رسیده در خصوص پافشاری برای نگه داشتن مشاعی در دولت آن هم در محضر رهبر انقلاب ، در کارنامه خود نمره منفی را درج کردید.

آقای احمدی نژاد شما این را بدانید که بیشتر از رهبر انقلاب نمی فهمید هم تو و هم آن مشاعی  و اگر مقابل ولایت بیاستید برای ما فرقی ندارد چه شما باشید و چه هاشمی و ارذل و اوباش سیاسی دیگر مشت محکی بر دهان شما خواهیم زد.

و روی دیگر حرفم با اراذل اصلاح طلب است ، در این مسئله پا را از گلیم خود دراز تر نکنید که شما در امتحان پیروی از ولایت پیش از اینها رد شدید.

خدا آخر و عاقبت ما رو ختم به خیر کند

 

۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۸۸ ، ۲۳:۴۴
حمیدرضا بیانی